لازمه ارائه خدمات مطمئن و همراهی بیشتر مشتریان، بررسی رخداد تخلف و تقلب در بسترهای فناوری اطلاعات است. در طول زمان، موسسات مالی و اعتباری نیز بهصورت مستقل از ابزارهای مختلفی برای پیشگیری و کشف تقلب و تخلف استفاده کردهاند. بهطور مثال، یکی از رویکردهای اولیه، استفاده از روشهایی نظیر تاسیس بخش بازرسی سازمانها است که با توجه به دانش خبرگی سعی در شناخت تراکنشهای غیر قانونی داشته و پس از شناخت موارد مذکور با شناسایی و اصلاح روالهای منجر به رخداد تقلب (و تخلف)، باعث کاهش تکرار آنها شدهاند. اگرچه این رویکرد در برخی موارد و شرایط کارا است اما با افزایش تنوع خدمات، تعداد مشتریان، پیچیدگی فرایندها و حجم دادهها این روش به تنهایی پاسخگو نخواهد بود. به همین دلیل لزوم استفاده از سیستمهای مبتنی بر یادگیری ماشین و روشهای قاعدهمحور در کنار دانش خبرگی افراد متخصص احساس میشود. آی تی پیک از سال 1390 فعالیت خود را با بهرهبردای از سامانههای آفلاین آغاز کرد و در مسیر گسترش این محصول استراتژیک و با تکیه بر تجربیات و دانش موجود در سازمان، در طی دو سال وارد حوزه تشخیص تقلب آنلاین شد. نهایتا زمستان 1392 توانست اولین خروجی عملیاتی خود را در حوزه شناسایی تراکنشهای شرطبندی آنلاین ارائه دهد.
موتور تعریف سناریوها و قواعد در سطح کل سیستم به ازای موجودیتهای مختلف مانند مشتری، کارت، سپرده و … .
تعیین نوع واکنش سیستم به مورد مشکوک تشخیص داده شده بر اساس سناریو مانند ریجکت کردن و یا ارسال پیامک و …
تشخیص رفتار غیرمعمول هر موجودیتی در سیستم با توجه به تاریخچه رفتاری آن در اکوسیستم مالی
دریافت بازخورد از مشتری یا کاربر برای تایید، رد و یا اعمال محدودیت انجام تراکنش
استفاده از ماژول شبیهساز قواعد
استفاده از الگوریتمهای machine learning ، supervised , unsupervised برای تشخیص تقلب
مدیریت لیستهای مختلف برای هر موجودیت مانند لیست سفید
استفاده از زیرساخت کلانداده برای توزیعپذیری و مقیاسپذیری دادهها
استفاده از گراف دیتابیسها برای بررسی شبکههای مالی
اتصال به سامانههای عملیاتی و استفاده از امکانات آنها برای اعمال محدودیت روی موجودیت مانند مسدود کردن کارت
سامانه تشخیص تخلف و تقلب آی تی پیک، سامانهای است که در آن تراکنشهای بانکی بهصورت برخط (on-line) و غیر برخط (off-line) پایش و تراکنشهای مشکوک شناسایی و اعلام میشود. در این سامانه، بهمنظور کشف و کنترل تخلفهای انجامشده، دو امکان پردازش سریع اطلاعات و ارائه تحلیلها و تشخیصهای بهموقع پیادهسازی شده است. بخش آفلاین سامانههای تشخیص تخلف و تقلب آی تی پیک با تکیه بر زیرساخت انبارداده، تمامی ماژول ها و سامانههای بانکی را پوشش میدهد. همچنین، بخش آنلاین آن بهصورت یک راهکار جامع انواع الگوریتمهای نظارتی، غیر نظارتی و شناخت ناهنجاری را دربردارد. در هر دو رویکرد آفلاین و آنلاین، امکان بهرهبرداری از روشهای مبتنی بر هوش مصنوعی شامل روشهای نظارتی، نیمه نظارتی و بدون نظارت، روالهای قاعدهمحور و … وجود دارد. با توجه به حجم بالای دادههای بانکی، زیرساخت کلانداده موجود در شرکت آی تی پیک توزیعپذیری و مقیاسپذیری را در پیادهسازی نهایی این محصول تضمین میکند و تمامی بخشهای سامانه بهصورتی طراحی و پیادهسازی شده که هر مشتری بر اساس قواعد سفارشی و سیاستهای اعمال کنش روی تراکنشها، بهراحتی و بهسرعت میتواند سامانه را برای کاربرد ویژه خود، سفارشیسازی کند.